Продавець ТОВ "МПСР" розвиває свій бізнес на Prom.ua 8 років.
Знак PRO означає, що продавець користується одним з платних пакетів послуг Prom.ua з розширеними функціональними можливостями.
Порівняти можливості діючих пакетів
Bigl.ua — приведет к покупке
Кошик
99 відгуків
Оптовим замовникам шківів - індивідуальні пропозиції ціни.Каталог шківів МПСР
вул. Сіриківська 1, Харків, Україна
+380 (97) 336-71-56
+380 (99) 023-63-70
Онлайн-магазин ТОВ МПСР ▷ Механізація виробництва і складських робіт: ОПТ-РОЗДРІБ, РЕМОНТ, НОВI, Б/У
Кошик

Все про моторному маслі

Все про моторному маслі

Кожен автовласник хоче максимально продовжити термін служби двигуна свого автомобіля. Вирішальним чинником у досягненні цього є якісна змазка всіх деталей. Це як раз той фактор, яким дуже просто можна керувати без всякої допомоги СТО і фахівців. Досить зі знанням справи підбирати і використовувати моторні масла і результат, як кажуть, у наявності. З іншого боку помилки, неакуратність у застосуванні масел часто призводять до катастрофічних наслідків (заклинювання, задираки, інтенсивне зношування, закоксовування поршневих кілець і форсунок дизелів, засмічення масляних каналів слабо-розчинними відкладеннями, інтенсивний нагар, прискорене руйнування гумових деталей тощо).

Особливо актуальним питання по моторних масел став в зв'язку з розширенням парку легкових автомобілів за рахунок іномарок. Проблема ускладнюється тим, що в цьому парку автомобілів присутні практично всі європейські і японські фірми; вік автомобілів коливається від абсолютно нових (до 25-річних; у власників відсутні інструкції по експлуатації; часто виявляється так, що за кордоном вже не випускаються масла необхідних марок, надзвичайно високі ціни обслуговування іномарок на СТО і т. д. Одночасно у продажі з'явилося дуже багато марок моторних масел, включаючи дуже дорогі. Як знайти збалансоване рішення по вибору масла для свого автомобіля? Для людей, охочих це питання вирішити зі знанням справи, радимо прочитати весь текст; автовласники, що відносяться до справи формально, знайдуть достатньо конкретні рекомендації стосовно свого
автомобілю.

Характеристики моторного масла

За деякими даними, мастильні матеріали вперше знадобилися людині близько 6 тисяч років тому. Багато вчених вважають, що в ті часи люди винайшли колесо, а потім і більш-менш складні механізми для різних господарських і військових потреб. Природно, механізми вимагали мастила. Незважаючи на те що нафта була відома людству з давніх часів, вона довго використовувалася тільки в чистому вигляді. Коли нафта навчилися переробляти, з неї витягували в основному гас, а найцінніший, як потім з'ясувалося, залишок — мазут, який становить 70— 90 % її маси, використовували тільки як паливо або просто спалювали.

Подальший розвиток технології нафтопереробки дозволило розділити мазут на фракції і виробляти з нього різні олії, які отримали назву мінеральні або нафтові.

Двигуни сучасних автомобілів відрізняються високими механічними тепловими навантаженнями і по-цьому висувають високі вимоги до якості мастила. Цього можна домогтися, додавши до масел спеціальні речовини, так звані присадки, кожна з яких покращує одне або відразу кілька властивостей масла. Так, наприклад, протизносні присадки знижують знос тертьових деталей, миючі — зменшують відкладення «лаку» на деталях і не допускає пригорання поршневих кілець і т. д. В оліях сучасного асортименту число вводяться присадок досягає десяти.

Нікого не дивує достаток марок моторних і трансмісійних масел, широко представлених на нашому ринку. Перед тим як придбати вподобаний продукт, будь то ADDINOL, NESTE, SHELL або CASTROL, необхідно насамперед визначити принцип підбору масла для автомобіля. Всі масла мають безліч показників, які вказані в технічній характеристиці, але покупців повинні цікавити тільки два з них: рівень якості (чи воно підійде до автомобіля) і в'язкість (годиться для майбутнього сезону й для даного клімату). Відповідь на ці питання міститься у маркуванні кожного товарного сорту, прийнятої в усьому світі системи індексації моторних масел.

За закордонними стандартами, в'язкість визначається і вказується за методикою американського суспільства автомобільних інженерів SAE. Букви SAE на етикетці означають, що наступні цифри характеризують в'язкість масла. Тільки в'язкість, і нічого більше. Буква W (Winter — зима) ставиться у позначеннях зимових сортів. Стандарт SAE J300 передбачає шість зимових класів в'язкості — OW, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, що гарантують можливість пуску холодного і достатню прокачиваемость при температурах від -30 °С до 5 °С відповідно. У літніх сортів жодної букви в позначенні немає, і з підвищенням в'язкості (при t = 100 °С) вони розподіляються за класами SAE в наступному порядку: 20, 30, 40, 50 і 60. Для водіїв, які експлуатують автомобіль круглий рік, використовувати сезонні сорти масел невигідно з-за частої заміни. Тому повсюдно застосовуються всесезонні сорти, у маркуванні в'язкості яких після букв SAE спочатку слід зимовий показник, а потім річний. Між двома позначками зазвичай ставлять тире або знак дробу, а іноді нічого, наприклад, SAE 15W-40, SAE 5W/50, SAE 10W30.

Оцінка якості масла

Міжнародною мовою тут стала кваліфікаційна система, розроблена Американським інститутом нафти (API). В інституті регулярно проводяться випробування моторних масел всіх фірм, за їх результатами присвоюється індекс якості у відповідності з вимогами, що пред'являються конструкторами автомобілів.

Букви API на етикетці передують символів класу якості. Їх два: шкала S — використання в бензинових двигунах; шкала З — використання в дизельних двигунах. Ступені якісного рівня позначаються латинськими літерами. В системі API є вісім класів для бензинових двигунів (А, В, С, D, Е, F, G, Н) і шість класів — для дизелів (А, В, C, D, E, F4).

Класифікація якості моторних масел по API

Для бензинових двигунів SA-SD — скасовані, не випускаються SE — для конструкцій до 1979 р. SF — для конструкцій 1980— 1988 рр. SG — для конструкцій 1989-1994 рр. SH (з 07.93 р.) — вищий клас якості для новітніх бензинових двигунів

Для дизельних двигунів САСС — скасовані, не випускаються CS (з 1955) — в даний час рекомендується для двигунів легкових автомобілів РЄ (з 1984 р.) — охоплюють весь спектр навантажень CF4 (з 1991 р.) — охоплюють весь спектр навантажень

Комітет конструкторів автомобілів країн спільного ринку ССМС контролює якість масла і має свою індексацію. Ця організація перетворена в АСЕА, і нова специфікація АСЕА вже підготовлена, але вказівки ССМС ще діють. ССМС G4 та ССМС G5 відповідають рівням API SFnSG/SH для бензинових двигунів; ССМС D4 та ССМС D5 відповідають рівням API CD і CE/CF4 для дизельних. Індекс ССМС PD2 дозволяє використовувати ці масла в дизельних двигунах легкових автомобілів. З квітня 1989 р. не діють класи G1 і D1, а з 1 січня 1990 р. — класи G2, G3,D2,D3,PD1.

Індекс МIL-L говорить про те; що масло можна використовувати в американській армії.

Деякі сорти масел отримують відповідний сертифікат JLSAC (міжнародний комітет по стандартизації мастильних матеріалів) і клеймо ЄС (енергозберігаючі). Такі мастила зменшують тертя і дозволяють економити до 2,7 % палива (для масел групи ЄС-II) і до 1,5 % (для масел групи ЄС-1).

Часто на упаковці зустрічаються номери сертифікатів фірм виробників автомобілів, які присвоюють їх після заводських випробувань і рекомендують використовувати ці масла в вироблених ними автомобілях.

Синтетичні моторні масла

Поряд зі звичайним мінеральним маслом, продуктом прямої переробки нафти, існує синтетичне масло, отримане в результаті реакції синтезу при взаємодії різних молекул речовин тваринного або рослинного походження.

Масло, приготоване на синтетичній основі, як правило, на 20-30 % дорожче, зате воно забезпечує більший пробіг до чергової заміни масла, а при регулярному використанні —довге життя двигуну. «Синтетика» — прекрасний мастильний матеріал, багато його показники перевершують аналогічні показники олій з нафтової основою: краща в'язкість, випаровуваність менша, більш широкий діапазон робочих температур, більш висока опірність окислення.

Синтетичне масло забезпечує легкий пуск двигуна в сильні морози і чудово захищає зношувані деталі при великих навантаженнях, дозволяючи економити паливо, так і експлуатаційний витрата масла знижується. Наприклад, синтетичне масло NESTE-I 5W/50 має рекордно широкий діапазон робочих температур: від -51 до +215 оС. Деякі класи в'язкості можливі тільки у синтетичних продуктів, наприклад, 5W — ADDINOL Super light 5W-40 або OW-CASTROL Formula SLX OW-30. Останній продукт з'явився в 1995 р., йому повною мірою притаманні перераховані вище переваги: надзвичайно сприятлива в'язкісно-температурна характеристика при гарантованому забезпеченні високих змащувальних властивостей в будь-яких умовах і режимах. Масло OW-30 дуже виграє в текучості при О °С, а при сильному перегріві (+150 °С) по в'язкості його можна порівняти з набагато більш густим маслом сорти 5W-40. Слід зауважити, що змішувати при експлуатації синтетичне масло і «натуральне» не можна, якщо це спеціально не обмовляється на упаковці.

Провідні виробники масел досягли такого рівня технології, при якому можна змішувати синтетичне масло з іншими типами моторних масел даного виробника.

Використання масла більш низької якості (наприклад, групи Б замість рекомендованої Г) неминуче призведе до зниження довговічності двигуна. По ряду причин не слід застосовувати масла більш «високих» груп, ніж рекомендовані.

Моторне масло для малих дизелів

Серед власників дизельних легкових автомобілів поширена помилкова думка, що для їх моторів підходить будь-дизельне масло. До того ж таке судження часто підтримується продавцями дешевих дизельних масел для великовантажних транспортних засобів. Нерідко бажання підвищити обсяг збуту йде врозріз з рекомендаціями по використанню таких масел.

Покажемо різницю між двигунами легкових і вантажних автомобілів. Мотор легкового автомобіля повинен бути легким та невеликим, для вантажівок ця вимога не настільки важливо. Щоб встановити дизельний двигун в легковому автомобілі, його габарити не повинні перевищувати розмірів бензинового мотора. Малий діаметр поршнів і циліндрів, невеликий робочий об'єм суттєво погіршують умови сумішоутворення і згоряння в порівнянні з великим дизелем. Щоб отримати достатню потужність при малому розмірі мотора, доводиться в декілька разів збільшувати обороти.

Наприклад, для досягнення номінальної потужності 2-літрового двигуна необхідно 4000-4500 об/хв, а для 12-літрового — 1900-2100 об/хв. У результаті підвищуються механічні навантаження від інерційних сил на деталі двигуна і розділяє їх масляну плівку, а час сумішоутворення різко скорочується. Тому дизелі легкових автомобілів часто виконують додатковими («вихровими») камерами згоряння. Істотний недолік такої конструкції — утворення великої кількості сажі. Отже, в'язкість масла в двигунах з вихровими камерами підвищується набагато швидше. До того ж в розділених камерах згоряння частинки сажі набагато крупніше. Це означає, що для підтримання їх у зваженому стані необхідно масло з більш високими диспергуючими властивостями.

В останні роки для підвищення потужності на малих дизелях частіше застосовують турбонаддув. Тиск повітря у впускному колекторі за турбокомпресором перевищує атмосферне в 1,8—2 рази, в циліндрах протягом усього циклу воно вище, ніж зовні. Тому у сучасного дизеля порівняно з безнаддувным варіантом гази активніше прориваються в картер. Якщо до цього додати підвищену температуру деталей поршневої групи і проблеми з охолодженням підшипника турбокомпресора (з частотою обертання до 40 000 об/хв), то можна сказати, що умови роботи масла різко погіршуються, а це приводить до прискореного старіння.

До малим дизелів також пред'являються високі екологічні вимоги. Щоб укластися в нормативи, використовують каталізатори, рециркуляцію відпрацьованих газів. Це також посилює умови для дії масла.

Терміни заміни масла на малих дизелях зазвичай набагато менше, ніж для великовантажних автомобілів. Якщо на вантажних автомобілях високоякісні масла типу Castrol Turbomax допускається заміняти через 45 000 км, а синтетичне дизельне масло Castrol Syntruck — через 90 000 км, то для малих дизелів це в середньому 10 000— 15 000 км.

Зі сказаного вище випливає, що для малого дизеля потрібно спеціальне масло.

Купуючи олію для легкового автомобіля, потрібно ознайомитися з маркуванням на упаковці. Солідні виробники автомобільних масел обов'язково вказують всі класифікації та специфікації, яким відповідає цей продукт. Наприклад, моторне масло Castrol GTX5 Lightec має маркування SAE 10W-40 API SJ/CF, ACEA АЗ-96, ВЗ-96, VW 00, VW 00. З цієї маркування слід, що масло має клас в'язкості 10W-40, клас якості за API — вищий для бензинових SJ (введений з жовтня 1996 р.) і дизельних CF. Додатково наведена класифікація АСЕА(Асоціація європейських виробників автомобілів), введена з 1 січня 1996 р. АЗ-96 — вищий клас для бензинових, а ВЗ — вищий клас для дизельних двигунів. Крім того, масло відповідає останнім вимогам «Фольксваген» VW 505.00 і може застосовуватися у всіх легкових автомобілях «Мерседес-Бенц».

Таким чином, на етикетці моторного масла зазначаються:

1. Фірма-виробник олії.
2. Назва олії.
3. Група якості по класифікації API. Наприклад, SG — масло вищої якості для бензинових двигунів; СЕ — масло вищої якості для дизелів.
4. Маркування по SAE (в'язкісні властивості). Наприклад: SAE 5W — чисто зимове масло; SAE 40 — чисто літнє масло; SAE 15W-40 — всесезонне масло.
5. Основа масла: синтетичні, напівсинтетичні, на мінераль-ної основі.
6. Номер або індекс партії олії.
7. Дата виготовлення.

Наприклад:

1. ВР (British Petroleum)
2. Visco2000
3. SG/CC
4. SAE 15W-40
5. Min. (мінеральне)
6. № 234567/96
7. 31.01.1998

Сучасні моторні масла, на відміну від чистих мінеральних масел (без присадок), помітно темніє вже через короткий час роботи в двигуні. Це потемніння пояснюється особливостями властивостей масла, є цілком нормальним і не є сигналом про забруднення масла і необхідності його заміни.

Як бензин потрапляє в масло Шляхів проникнення бензину в масло два (основний — через бензонасос). Нижня його діафрагма захищає верхні від картерних газів, а у разі розриву верхніх — не допускає, щоб бензин потрапив в картер. Тому необхідно періодично контролювати стан діафрагм, це в ваших інтересах.

Другий шлях — через карбюратор, якщо в ньому ненадійний запірний (голчастий) клапан поплавкової камери. В цьому випадку автомобіль може працювати на «навантажених» режимах, тобто при великій витраті бензину. Коли споживання бензину знижується (наприклад, на холостому ходу), його рівень в поплавковій камері починає зростати через негерметичність клапана, аж до переповнювання карбюратора. Як правило, це супроводжується неминучими при переобогащении суміші ефектами — темним димом вихлопу, збільшеним вмістом СО, зниженням оборотів холостого ходу і навіть повною зупинкою двигуна.

Щоб під карбюратором не накопичувався злився бензин, для його відводу служить дренажна трубка, вбудована в колектор. Але при її забрудненні (а це буває нерідко) практично всі надлишки бензину потрапляють в циліндри двигуна (якщо гарячого, то вони практично повністю випаровуються). А ось при пуску холодного двигуна (при зазначеному вище дефекті) бензин по стінках циліндрів стікає в картер, де змішується з маслом. Надалі при роботі двигуна міститься в олії, бензин теж випарується, тому помітити його вдається не завжди. Якщо ви спробуєте знайти бензин, злив масло відразу після декількох хвилин їзди з високою швидкістю, то там його практично не виявиться, хоча при пуску холодного двигуна ви чітко відчуваєте його запах. Тому іноземні виробники радять при міській експлуатації регулярно виїжджати на швидкісну трасу і здійснювати за нею півгодинні поїздки для видалення з олії, що потрапила туди при частих запуски двигуна бензину.

Високий відсоток вмісту бензину в маслі, як правило, видає яка спалахує на холостих обертах лампочка аварійного тиску в системі змащення.

Вибір моторного масла

При виборі моторного масла для іноземного автомобіля насамперед треба керуватися вказівками інструкції з експлуатації залежно від сезону (зима — літо).

Для двигунів, форсованих з турбонадувом, багатоклапанних необхідно застосовувати масло вищих груп якості SG, SH, CD, СЕ. Для іномарок випуску з 1988 року і пізніше олії виробництва СНД застосовувати не рекомендується. Різні добавки, присадки швидше за все можуть тільки погіршити комплекс якості хорошого імпортного масла. Крім цього існує небезпека появи твердих відкладень в мастильної системі двигуна, засмічення фільтру і т. д.

Купівля моторного масла

Перевагу при покупці треба віддавати товарів відомих фірм в спеціалізованих магазинах. Ряд менш відомих фірм виробляють моторні масла за ліцензіями. Вони дешевші, але за якістю мало поступаються оригіналам. Бувають у торгівлі і масла вельми посередньої якості в добре оформленої тарі з маркуванням, відповідними високим груп якості. Це — підробки! Керуйтеся наступними правилами: купуйте масла в солідних магазинах: на ринках майте справу з торговцями, які мають стаціонарні торгові точки; не гипнотизируйтесь зовнішнім виглядом упаковки, в сумнівних випадках краще відмовитися від покупки. Не соромтеся запитати про документи, що підтверджують якість масла. Зазвичай це сертифікат відповідності або якості. Якщо це ксерокопія сертифіката, то вона повинна мати стверджуючу напис " з оригіналом відбитка печатки органу сертифікації, відповідального за посвідчення якості (а не фірми-продавця). На сертифікаті має бути вказано номер партії олії, в точності відповідає номеру партії на упаковці.

Власникам автомобілів АЗЛК, ВАЗ ми також радимо не відмовлятися від можливостей збільшити термін служби двигуна машини шляхом застосування високоякісних олій.

Зберігання моторного масла

Моторне масло повинно зберігатися в герметичній тарі, предохраняю-щів його від взаємодії з повітрям і, найголовніше, від попадання вологи. Вода, яка потрапила в масло навіть в незначній кількості (кілька грамів на кілограм масла), призводить до деструкції і випадання присадок у вигляді осаду. Масло необоротно втрачає якість, відновити його не можна.

Практично для зберігання масла підходять звичайні каністри з справної прокладкою під кришкою і пластмасові банки з щільно загвинчуються пробками. Посуд з маслом бажано тримати в прохолодному місці.

При дотриманні цих правил масло може зберігатися до 5 років і не втратить якості. Масло, яке довго зберігалося, перед вживанням слід ретельно перемішати.

Інші статті

Наскільки вам зручно на сайті?

Розповісти Feedback form banner